Åldersnoja - Norsjö busstation kl 06:38 19/8 2008

Jag skulle kunna beskriva hela Sverigeresan för er alla läsare men jag vet inte om det är sånt ni vill läsa ? Jag skriver nästan hellre om små roliga incidenter likt den som följer.

Landade kl 04:57 i Bastuträsk efter 16 timmar tåg och insåg ganska snart följande:

1. Jag var den enda som lämnade tåget och konduktören tittade lite konstigt på mig.
2. Att det inte skulle gå någon buss på 4 timmar.

Efter att jag smält denna insikt gjorde jag mig "nattaklar" inne på de generöst breda träbänkarna i vänthallen, hallucinerade att jag hörde nationalsången spelas i fjärran men insåg att den isf gick på repeat och att detta inte var särskilt troligt. Höll just på att somna när jag hörde en buss (klockan var nu närmare 06), rusade upp lycklig och tänkte att jag kommer ju vara hemma mycket tidigare. Ett antiklimax följde när denna buss skyltade med Norsjö, jag hörde med chaffören om det fanns en chans att han vände till Ske efter Norsjö. Det gjorde han inte men den lite runde och glade gubben berättade att det gick en buss från Norsjö fem i sju. Jag fattade ett beslut att åka på sight-seeing i inlandet och i alla fall vara hemma två timmar snabbare, på bussen mellan Bastuträsk och Norsjö var vi fyra personer. En kvinna som hoppade av vid pastorsexpeditionen i Norsjö, en kvinna med asiatiskt ursprung som hoppade av vid ett markisföretag med en blåbärshink (?). Den sista kvinnan var mest intressant, jag kunde inte under de ca 40 minuter som resan tog komma fram till om hon var lappsjuk eller aningen efterbliven. Det kändes lite som att vara med i en frågesport och ha svaret på tungan men inte lyckas komma på det.

Väl framme i Norsjö väntade jag på bussen tillsammans med ca 25 ungdomar födda 1992. Denna slutsats drog jag av det stora samtalsämnet - att börja gymnasiet i storstan. Samtalsämnen om vem som går med vem, vem som går vad och hur man hittar till Nordanå från Balder avhandlades.

Jag har nog aldrig känt mig så gammal i hela mitt liv när jag insåg att vi 85:or började årskurs 1 samtidigt som dessa 16-åringar låg i vaggan.

Väl hemma i Tjärn efter 8 dagars backpackande i Sverige var det skönt att sova ut några timmar.

Kommentarer
Postat av: Carro

Jo jag vill tro att det var mina mentos som ledde till segern :) Har du haft en bra resa?Kram

2008-08-20 @ 11:30:05
URL: http://thisiscarro.blogg.se/
Postat av: Carro

Jag drar till med en vild gissning nu, men du hade inte väntat på katalogen i flera dagar som jag va? :)

2008-08-20 @ 23:35:43
URL: http://thisiscarro.blogg.se/
Postat av: Ida L

Du gammal? Nu trillar jag av stolen, är det möjligt! Du som tycks vara så ung!! Kram Ida

2008-08-21 @ 12:24:13
URL: http://idalandfors.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0