Tankar om OS.

Efter dagens lite bakistittande på sista OS-dagen kom följande tankar att ploppa upp i mitt något plågade huvud.

1. Får massörer och övrigt "bihang" i lagsporter medaljer ? Förbundskaptener etc lär ju få det men massörer och matrialare är ju mer funktionärer än utövare. Den som vet kan ju kommentera (orkar inte forska i frågan).

2. OS i Kina - Visst de har genomfört det hela strålande men med tanke på all skit landet har under mattan så har de iaf inte lyckats lura mig. Förtrycket tog bara semester under 16 dagar.

3. Usain Bolt och Michael Phelps detta OS två giganter med tre respektive åtta guldmedaljer, jag är imponerad och känner mig besviken på människan då många direkt misstänker doping etc. En skillnad mellan OS i Seüol 1988 och OS i Peking 2008 - 20 år senare är nog att färre atleter dopar sig, inte för att människan på något sätt blivit bättre utan snarare att chansen att åka dit har ökat markant. Bolts 200 meterlopp har för alltid fastnat på min näthinna.

4. Sverige, vad hände ? Visst vi tar några medaljer i det jag vill kalla "minoritetssporter" dvs sporter där utövarna-svenskhoppen inte får göra några större intervjuer innan och om de lyckas är de alltid en överraskning men på det hela stora är det inget medaljregn.

5. .....spinner vidare med att fundera på varför Carolina Klüft inte fortsatte med 7-kamp där hon lätt kunnat håva in ett guld. Jag tror dock starkt på hennes argument om att hon inte ha motivationen. Att göra något man inte är motiverad till är ungefär som att klättra upp för ett berg skitnödig - jävligt jobbigt och njutningen man egentligen borde känna försvinner.

6. Vattenpolo är en sjukt jobbig sport, jag levde länge i villfarelsen att de bottnade när de spelar men de simmar ju faktiskt omkring hela tiden. De spelar sedan i 4 x 15 minuter, merparten av jordens befolkning skulle ju få kämpa bara för att hålla sig flytande så länge. När jag idag såg finalen mellan Ungern - USA var det första gången jag verkligen såg en hel match (andra halvan i alla fall). Detaljer som att de inleder med att köra först till mitten för att ta bollen i början av varje kvart och att de har en liten röd ring i varje hörn där man får simma om man blir utvisad gör att jag gillar sporten starkt.

7. De som servar i volleyboll kastar bollen så sjukt högt och har så sjukt bra timing att jag gapar.

8. De kvinnor som föds utan ryggrad och inser att rytmisk gymnastik är deras kall får också min beundran.

9. USA vann ju inte helt oväntat basketfinalen men Spanien gav dem en rejäl match och turneringens dunk var underbar.

10. Jörgen Petterson och Stefan Holm är de svenska fyror jag lider mest med. Om Jörgen hade tuggat i sig kineserna på hemmaplan hade vi kunnat ha rundpingisfolkfestival här i Sverige.

Det var 10 punkter som jag kom på väldigt spontant. OS har alltid varit och kommer alltid att vara speciellt för mig, jag har grymma minnen från Aten, Sydney, Atlanta och Barcelona - innan det var jag tyvärr lite ung sen vad jag minns från vilket OS är också lite svårt att veta. Carl Lewis var i alla fall min stora idol som liten. Nu är det bara fyra år till OS i London 2012! När jag sitter där på ålderns höst som pensionär kommer jag att följa mycket sport vill jag lova. Nu ska jag göra något annat än att filosofera om OS.


Kommentarer
Postat av: Caroline

Hej Emil. Kul med dina kommentarer. Ska kolla in Youtube-klippet nar jag kommer hem. En underbar konsert. Kul att du foljer resan. Hors senare. Kram

2008-08-25 @ 23:18:14
URL: http://ahlbackcaroline.blogg.se/
Postat av: Daniel

I vattenpolo spelar man 4 x 8 minuter, inte 4 x 15.

2008-08-26 @ 18:28:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0