Geografi och korridorsliv.

Jag hade stora issues med att komma på en lämplig rubrik till de meningar jag tänkte plita ned så det blev någon kombination. Linus i min korridor är en schysst och härlig lirare, igår när jag Per och Gustav skulle betala för att streama AIKs match över webben erbjöd sig Linus att vi kunde bara på hans rum och hans stora TV. Trots att vi inte kunde se i fullskärm var det ändå en bättre upplevelse än att se tre personer på en laptop. När jag liks skriver om Linus är det värt att nämna några rader. Han är killen som läser teknisk datavetenskap och egentligen borde vara rikstönt (han själv skämtar ofta om sig själv i termer om datanörd). Linus har dock social kompetens, är dataansvarig i korridoren och riktigt snäll, ibland nästan för snäll.

Linus är också grym på guitar hero och att skicka länkar till mig på MSN dvs vi pratar nästan aldrig utan jag får bara en länk som jag klickar på och ser vad det är. Det är om en sådan länk och ett projekt som andra halvan av detta inlägg ska handla om.

Jag fick en länk till en sida som heter mapduel.com där man ska klicka på världens länder och USA:s delstater och sedan svara på följdfrågor om huvudstad, flagga och språk. Den som har koll på min lilla fetisch för geografi kan ju dra slutsatsen att mina endorfiner löpte amok. Spelet går ut på att programmet zoomar in på ett land eller en delstat i USA och man ska sedan välja rätt bland fyra svarsalternativ. I spelet har man 5 liv och ett av dessa förbrukas bara om man misslyckas på land eller delstat, fel på en följdfråga resulterar bara i att man inte får någon mer fråga om det landet.

Det är dock lite synd att det är jänkare som ligger bakom, synd på det sättet att de likställt delstaterna i USA med världens övriga stater. Detta resulterar garanterat i att många, både i USA och utanför USA får uppfattningen att delstaterna har samma funktion, rättigheter och "värde" som andra stater vilket verkligen inte är fallet. Hade de skrivit ut det så hade det varit okej att ta med delstaterna och dess okända "huvudstäder" (hur många av er läsare känner till att Baton Rouge är huvudstad i Louisiana ?). Jag ställer mig dock lite tveksam att ta med flaggor då delstatsnamnet ofta står utskrivet på flaggan, se ett exempel här. Att sedan alla delstater i USA har "English" som language är ju också svårt att lista ut, eller ?? Min sista kritik mot detta annars underbara fenomen är att svarsalternativen slumpas fram, detta fungerar bra förutom när det gäller språk. För att tydliggöra kan jag ta ett exempel, man kan få dessa två alternativ på samma fråga "English, French" och "French, English", kan vara lite svårt att veta !! Avslutar detta långa stycke om mapduel med att jag spelat det två gånger, första gången fick jag 726 p och andra gången 911 p utan fusk. Jag vet att jag måste spela ut spelet innan jag kan gå vidare med mitt liv!

Nu börjar detta svälla ut till ett gigantiskt inlägg men när jag är inne på Geografi måste jag berätta om mitt och Idas lilla geografiprojekt. Ida är en finurlig vän som kände att hon ville bli bättre på geografi, detta har resulterat i att hon sedan den 7/10 varje dag får ett land. Hon ska då säga eller smsa tillbaka huvudstaden samt lära sig vart staten återfinns på världskartan. Vi kommer att vara klara den 14/4, då vi betat av världens 194 stater men för att "sluttentan" inte ska bli övermäktig har vi gjort mindre förhör vilka genomförs var 14:e dag. Jag gillar projektet då jag samtidigt får repetition =)

Nu har jag skrivit ett långt inlägg, bra jobbat om du lyckades läsa allt (vet ju att Kimpan inte gjort det i alla fall). Idag har vi ju fått tillbaka en timme så nu blir det att spendera den på, ni kan nog gissa, just det, mapduel.com

Kommentarer
Postat av: Emma

Hej Coachen! Tack för tippset. Det är väl egentligen inte tian som står på spel utan snarare de faktum att jag skrattade Raymond rakt i ansiktet när han sa att han kunde ta reda på vad min blogg heter. Skratta bäst som skratta sist brukar man säga...och klarar Raymond hitta bloggen är det han som kommer att skratta!

2008-10-26 @ 15:54:14
URL: http://hyperhypat.blogg.se/
Postat av: Kimpan

Jag läste nästan hela, du tappade mig vid allt snack om geografi. Hur tråkig får man bli? Geografi? BORING!

2008-10-30 @ 13:13:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0