Perspektiv.

Såg just slutet av Flight 93 som var på 6:an när jag slog på TV:n, slogs av en tanke på hur mycket olika perspektiv det finns av allt. Dit jag vill komma är att ett "väst-perspektiv" alltid är accepterat, tänk ett steg längre och vänd på kakan. Hur skulle omvärlden reagera om något land i den muslimska världen spelade in en film som handlade exempelvis om Amerikanska soldaters övergrepp på civila världen över. Exemplet är krasst men dit jag vill komma är att det är så lätt att sitta hemma i trygga Sverige och både fördömma och berömma.

 Att däremot förstå vad som ligger bakom dessa fundamentalistiska våldshandlingar är det väldigt få som bemödar sig med. Jag gör ett försöka att få lite andra perspektiv genom att läsa en sommarkurs i Religion, våld och fundamentalism. Har tyvärr inte tiden att fördjupa mig rejält i kursen men ett stort plus så här långt är att den ger nya perspektiv och en större förståelse för vad som händer i vår omvärld händer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0