Teknikutveckling = Problemlösning?

Tidigare i veckan var jag min vana trogen och kollade på nyheterna i nyhetsmorgon, ett inslag var från någon teknikmässa i Japan där de utvecklat en teknik för att styra TV:n med bara händerna (död åt fjärrkontrollen). En annan grej jag fascinerades av var när en av produktutvecklarna beskrev hur de utvecklat en robot som inte kunde krocka med andra robotar för att de kopierat en algoritm från hur fiskstimm rör sig, denna teknik var tänkt att på något sätt användas i framtidens stadstrafik. När nyheterna var över fortsatte morgonsoffan med recensioner av TV-spel, det första som kommer upp där är IToy, något tillägg till PS3 som gör att barnen kan leka med ett litet digitalt djur (som påminner om en mogwai i filmen Gremlins för er som minns dem). Spelet fungerar som så att en liten webkamera filmar barnen och projicerar in dem i TV:n med det lilla djuret som man sedan kan klappa, mata, klä ut etc.

Det jag skrivit om ovan är inga revolutionerande grejer som exempelvis internet men det gör ändå att jag vill låsa in mig på studentrummet och förneka att jag inte riktigt hänger med i allt som händer på tekniksidan genom att varva Super Mario World till Snes utan att dö en enda gång.

Läser just nu en kurs som heter 'Ekologi och energi' i planeringen och en annan som heter 'Den globala utmaningen', båda kurserna har en touch av Hållbar utveckling och vad som måste göras för att vi inte ska konsumera upp vårt klot. Jag tror på tekniken och att vi genom denna kommer att klara denna utmaning, hur det slutar får nog ingen nu levande uppleva men tänk dig känslan att leva i ett samhälle där vi tar hand om vårt jordklot samtidigt som alla har en vettig levnadsstandrad. Det låter och är en utopi, men jag drömmer vidare, trots att jag drömmer diskar jag likt förbannat under rinnande varmvatten och duschar lite längre än vad jag behöver.

Kommentarer
Postat av: Linn

Nu har jag läst :P

2009-10-08 @ 15:49:07
URL: http://lliinnnn.blogg.se/
Postat av: Carro

Haha men är det bara för mig som det går så segt?

2009-10-08 @ 22:59:54
URL: http://thisiscarro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0