När allt stannar upp.

Känns som både tiden och mitt liv går i ultrarapid just nu 220 km/h på en 70-väg och jag gör mitt bästa för att hålla mig på vägen genom att klara vardagssysslor och plugget. Runt den 4:e juni är dock allt detta slut och jag ska läsa NOLL högskolepoints på de nästa 15 månaderna (att jämföra med de till sommaren senaste 15 månaderna då jag läst 187,5 hp). Detta ger tid att ta hand om relationer, intressen och annat som blivit lidande under de senaste terminerna. Nu har jag inte klarat allt ännu men vill ändå tacka Linn och vänner i min närhet som orkar med att jag alltid har något som måste göras. Försöker lösa det genom planering kombinerat med förmågan att vara spontan, något som fungerar ibland men kör ihop sig när det blir mycket. Det enda jag är lite nervös över är hur det ska gå att börja läsa historian igen utan att ha läst något på så länge men förhoppningsvis tar jag väl det på rutin ;)

Hela livet går dock inte i ultrarapid, var på mormors begravning imorse. Det var väldigt fint, några vilsna aprilsnöflingor dinglade ned utanför gravkapellet som ett tecken på att lilla mormor har det bättre där hon är nu. Att se någon brytas ned succesivt av en demenssjukdom som jag sett mormor göras under de senaste 7-8 åren är inget man ens önskar sin värsta fiende. Därför är en stor del av mig väldigt glad att hon nu får vila, samtidigt känner jag ett väldigt medlidande med världens piggaste morfar. Jag kommer minnas mormor med värme. En liten tant, alltid med perfekt permanentat hår, mjuka händer och ett leende på läpparna.

Lisa Degerman, Skellefteå, avled natten till den 27 mars på Regnbågens äldreboende efter en längre tids sjukdom. Hon blev 87 år.

Lisa var född i Norra Bastuträsk och var dotter till Elvira och Villiam Lundmark. Hon växte uppmed sju syskon. Lisa arbetade som ung på ålderdomshemmet i Kusmark. Sedermera fick hon anställning hos en familj i Medle, och det var i denna by hon träffade sin blivande make Kurt. De fick tre barn tillsammans. När barnen blivit äldre gick hon åter ut i arbetslivet och började arbeta som hemsamarit.

Lisa var mycket omtänksam och värnade om oss alla. Hon var en riktig matmamma och ingen kunde slå hennes köttbullar eller palt. Lisa var också duktig på att handarbeta och har genom åren broderat många fina alster till dess synen försämrades och satte stopp för det. Läsning var också ett intresse. Trots stigande ålder och sjukdom var det viktigt för henne att ”se bra ut” och hennes intresse för kläder fanns så länge hon kunde uttrycka sig.

Vi sörjer vår älskade Lisa, men hon är väl värd att få avsluta sina dagar efter en lång sjukdomstid och få lugn och frid.

Kurt och barnen

På väg till jobbet på byggen efter begravningar började jag tänka på begravningar som fenomen. Tänkte på det någon i min omgivning sa för någon vecka sen: I Sverige får du uppskattning och beröm för den du är tre gånger i ditt liv, när du tar studenten, dagen du fyller 50 år och när du dör. Det känns som att hårddra det lite men någon sanning ligger ändå i det. Vi borde visa mer att vi tycker om varandra.

Ikväll har jag tagit tid för mig själv och gjort det som fallit mig in, det behövs verkligen! På återseende allesammans =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0