Nominerade till årets sommarlåtar 2013:

För 10:e året i rad är det åter dags att utse årets två sommarhits! Till den som inte riktigt vet vad detta är kan en klargörelse vara på sin plats: Under de senaste 10 åren har jag tillsammans med vänner röstat fram 2 låtar som förtjänar att spelas lite extra under sommaren. De enda två kriterierna för nominerade låtar är att de måste vara minst 10 år gamla (I år från maj 2003 eller tidigare) samt att låten inte varit årets sommarlåt tidigare!
 
En stor skillnad från 2011 och 2012 är att jag i år beslutat att inte köra någon nomineringsrunda utan i stället har jag valt ut en "ny låt/återupptäckt låt" per månad. Låt oss först ta en titt på vinnarna från tidigare år:

2004: Alphaville - Forever Young och Jefferson Starship - We built this city

2005: Jon Bon Jovi - Living on a prayer och Fine young cannibals - She drives me crazy

2006: Buggles - Video killed the radiostar (Per Lundgren) och The Conells - 74 75

2007: Liquido - Narcotic (Rikard Holmgren) och The Offspring - The kids aren´t alright (Richard Lindström)

2008: Joe Esposito - You're the best (Erik Müller-Sandvik) och REO Speedwagon - Take it on the run (Madde Althén)

2009: Daryl Braithwaite - One Summer (Sara Gustafsson) och Journey - Don't stop believing

2010: Bruce Springsteen - Dancing in the dark (Tobias Hjalmarsson) och Boston - More than a feeling

2011: Slade - Run runaway (Sara Gustafsson; nominering*) och The Outfield - Your love
 
2012: The Proclaimers - I'm gonna be (500 miles) (Linnéa Persson; nominering*) och The Beach Boys - Wouldn't be nice (Lisa Rönnblom; nominering*)
 
*Vinnarna från 2011 och 2012 var nominerade, namnen inom parentes från tidigare år anger vem som visat vägen till att just den låten blivit årets låt.
 
Den som är snabb i tanken har redan nu räknat ut att det kommer vara 12 nominerade låtar i år till skillnad från 27 ifjol. Jag hoppas att detta renderar i att ni i panelen tar er mer tid till att lyssna på låtarna :) I anslutning till presentationen av låtarna för respektive månad kommer jag också ange varför just denna låt är med. Nu kör vi:
 
Bidrag no 1: Bad Religion - 21st century
 
 
Juni: Var på gymmet när mina öron fångade upp denna pärla från 1990, känns minst lika tidsenlig 20+ år senare! Tänker mig folköl och den där skateboarden jag aldrig skaffade (och tur var väl det!).
 
Bidrag no 2: Bruce Springsteen - Badlands
 
 
Juli: Linn fyllde 25 dagen innan vi skulle se Bruce på Ullevi, vi firade med pizza och bl.a. 25 lypsyl vid Nydalasjön i strålande sol samtidigt som bl.a. denna låt strömmade ur högtalarna. På konserten den 28/7 2012 blev jag Brucefrälst på riktigt och efter ytterligare två konserter och X-antal lyssningar på denna låt är den fortfarande lika bra! (Hittade ingen officiell video så ni får leva med en bra liveversion)
 
Bidrag no 3: Albert Hammond - Down by the river
 
 
Augusti: Under sommarens avslutande arbetsmånad på NTI gick jag igenom skivserien "The best year of my life" på spotify med en CD per år från början av 1970-talet till slutet av 1980-talet. År 1975 bidrog med Albert och är inte detta en sommardänga så säg?
 
Bidrag no 4: Quiet Riot - Cum on feel the noize
 
 
September: Tillbaka på universitetet för sista året fortsatte spotifylyssnandet ett par timmar/dag i samband med att PM, hemtentor och såsmåningom uppsatser skulle författas. Denna hårdrockslåt, helt i min smak, hittade jag av en slump på Spotify och självklart förtjänar den att nomineras här!
 
Bidrag no 5: Dexy midnight runners - Come on Eileen
 
 
Oktober: Efter att under första Iphoneåret i tur och ordning gått igenom spelappar som Wordfeud, Early bird (med Daniel Israelsson), Templerun, Settlers (med Josef), Rumble (som senare blev Ruzzle) m.fl. kom under hösten 2012 Songpop in som en ca 3-4 månaders fluga. Fastnade under oktober för denna låt och började därefter lyssna lite på den, bra skit!
 
Bidrag no 6: Kenny Rodgers - The Gambler
 
 
November: Kusinerna med respektive var ned och hälsade på här i Umeå under en trevlig kväll med spel och dryck. Natten avslutades med att jag och Håkan spelade en 3 timmars sittning i bordshockey mellan kl 03 - 06. Kusin Jim bidrog med denna låt under kvällen, den är riktigt bra, tillräckligt bra för att bli en av de två månntro?
 
Bidrag no 7: Counting Crows - Mr. Jones
 
 
December: Var egentligen vakant då månaden bestod av 97,3 % julmusik. Tycker dock att denna låt som nominerades av Gustav Ros ifjol förtjänar en chans till! Drunknade den i mängden ifjol eller är den helt enkelt inte tillräckligt bra?
 
Bidrag no 8: Meat loaf - Bat Out Of Hell
 
 
Januari: Under månaden där C-uppsats avlöstes av Ex-jobb behövde jag musikkickar från hårdrock och metal. Kom fram till att det här är en av de låtar som det är svårast att sitta still till och under sommarhit ska väl ha den effekten?
 
Bidrag no 9: The Who - Baba O'Riley
 

Februari: Samuel la till denna på han och Eriks Rocklista på Spotify som brukar varvas igång när vi spelar brädspel. Jag vet inte hur det är med eran sommarpepp? Jag känner den iaf när jag kollar på The Who anno 1971.
 
Bidrag no 10: Euskefeurat - Det är hit man kommer när man kommer hem
 
 
Mars: En låt som egentligen följt med under senaste året och känns så rätt för alla oss som flyttat från hembygden och pluggar/lever på annan ort. Ska det bli den första svenska låten genom tiderna? (Låten börjar en minut in i klippet, på spotify finns även studieinspelning)
 
Bidrag no 11: Bob Marley - Iron Lion Zion
 
 
April: När snön gjorde sitt återintåg i Umeå i början av april kände jag att jag behövde lite sommarpepp och sökte mig till Lisas sommarpeppslista från 2011. Hittade lite Marley och kände mig genast lite gladare! Är Marley sommar för dig?
 
Bidrag no 12: Poison - Fallen Angel
 
 
Maj: Om jag fick leva i en annan tid med andra förmågor skulle jag lätt välja sångare i ett Glamrockband på 80-talet. Bjuder på denna gobit från Poison som jag bara snubblade över på spotify (det märks var mycket musikinput kommer nu för tiden).
 
Det var alla bidragen för detta år! Hoppas du hittat någon favorit? Röstningen går till som vanligt:
 
- 2 röster per person, endast röster lämnade i kommentarsfältet här på bloggen är giltiga.
 
- Röstningen avslutas (som de senaste åren) i anslutning till brännbollsyran, senast midnatt mellan den 30/5 och 31/5 måste du ha lämnat ditt bidrag!
 
Over and out!
 
 

Kommentarer
Postat av: Anders

Det går ju inte gärna att välja bort Bossen efter back-to-back-konserter, så det är ju en given pick!

Andra rösten får falla på Baba O'Riley för det underbart klassiska introt och en överlag skön låt!

2013-05-09 @ 21:13:19
Postat av: malin arnesson

Nummer 5och nummer6

2013-05-09 @ 21:48:53
Postat av: Malin Ivarsson

Det är hit man kommer när man kommer hem är årets sommarlov varje sommar men kanske kan det vara dags att den får utmärkelsen i år. Heja Euskefeurat!

2013-05-10 @ 09:20:21
Postat av: Michael Andersson

Strax före jul 2004 flyttade herr Andersson från huvudstaden hem till den lilla pittoreska byn Flarken i Västerbotten och av någon anledning spelades denna låt på P4 första dagen hemma hos min far och flertalet tårar kom rinnande nerför kinderna...ettan är given, Euskefeurat!!
Tvåan är svårare men ingen sommar utan reggae så Bob Marley får röst nummer 2.

2013-05-10 @ 10:15:58
URL: http://sexonthebeach.webblogg.se
Postat av: LORISSA LOVEBOMB

4 och 10.

2013-05-10 @ 15:11:23
URL: http://lorissalovebomb.se
Postat av: Linn

6 och 10!

2013-05-12 @ 17:58:15
Postat av: Elinor

Jag håller med Miche "ingen sommar utan reggae" så Bob Marley får ena rösten.. den andra rösten går till Bruce Springsteen eftersom din motivering var så fin! (nr 11 och 2)

2013-05-14 @ 13:31:52
Postat av: Linnéa

Dexys midnight runners kan man inte vara utan varken sommar, vinter, vår eller höst. Självklar etta. Tvåa blir nog the who :)

2013-05-14 @ 19:53:43
Postat av: sjblomman

låt 5 och 11 snacka om bra blandning och härliga kommentarer! kör med Marley när jag cabbar ner i sommar :))

2013-05-14 @ 21:10:41
Postat av: Sara Gustafsson

Första bidraget var en lätt match.....Bob Marley( bidrag nr 11) Andra bidraget var svårare...velade mellan bidrag nr 1 (bad religion där man för övrigt kan tro att det är blue man Group som har gjort videon) och bidrag nr 5 (dexy midnight runners). Bestämde mig för att bidrag nr 5 är mer somrig så den får det bli....Alltså nr 5 och nr 11

2013-05-14 @ 21:17:56
Postat av: Maria Johansson

Bossen är given i detta läge. Min andra röst läggs på Bob marley. Två klockrena låtar dock helt olika men lika diggningsbara för det ☺

2013-05-14 @ 21:49:49
Postat av: Robin

Bidrag nr 2 faller självklart min första röst på.
Sedan läggs min andra röst på Bidrag nr 4, härligt med lite klassisk rock.

2013-05-16 @ 15:32:22
Postat av: Maria Stenlund

Nummer 7 och 11 får det bli! :-)

2013-05-17 @ 12:25:42
Postat av: Gustav Ros

Dexys Midnight Runners - Come On Eileen

Jag nöjer mig med en röst, kunde inte riktigt tagga till på någon av de andra.

2013-05-17 @ 13:29:42
Postat av: Lars

Jag röstar på låt 1 och 10.

2013-05-21 @ 11:47:06
Postat av: Malin D

Jag lägger min röst på låt nr 1 och låt nr 5!
(sa ju att jag hade tänkt rösta ;) )

2013-05-25 @ 11:49:49
Postat av: J Borg

Har sällan haft så enkelt att välja förstavalet. Euskefeurat solklart i sommarmörkret. Och finns det kött på menyn väljer man ju alltid det, så röst nummer två går till Meatloaf.

2013-05-28 @ 19:25:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0